חמש קטגוריות של כלים למחלקות כספים והסטארטאפים שתוקפים אותן

הבטחתי (בטוויטר) ולכן אקיים.

אז מה חדש ב CFO Tech Stack? לא מעט.

על מה נדבר? סגירת חודש, אוטומציה בחשבונאות, הנה"ח, ERP, אקסל הדור הבא (V3 הפעם עם הקובץ).

איך זה הולך להיראות? נתחיל במה זה עושה, מי השחקנים המובילים ומי הטוענים לכתר, נמשיך בלמה זה נחמד, האם זה ויטמין או משכך כאבים, ואחרון חביב – האם AI יכול לשחק תפקיד משמעותי.

יאללה מתחילים🤿🧵

קטגוריה 1: סגירת חודש

מה זה עושה? תחשבו על שילוב של Jira+Bitbucket, כלומר ניהול משימות עם יכולת לגעת בקוד. במקרה של מוצרי סגירת חודש, יש רשימת מטלות חודשית/רבעונית/שנתית (למשל, להריץ פריסה של הוצאות מראש) עם יכולת לכתוב פעולות יומן ל-ERP או מחוץ לו (יעני, מעל הספרים), פלוס אפשרות לתקשורת בין חברי הצוות ותיעוד של חישובים למען הדורות הבאים.

שחקנים מובילים: BlackLine (ציבורית, 2.8 מיליארד דולר שווי) ו-FloQast (פרטית אחרי סבב E. וולואציה של 1.6 מיליארד, גייסה 300 מיליון, סבב אחרון אפריל 2024).

טוענות לכתר: Numeric, Nominal. דוקה (Dokka) הישראלית עומדת להשיק מוצר חביב בעוד מספר חודשים.

למה זה נחמד? כשיש שניים ומעלה צוותי חשבות פרוסים בעולם, עם 5+ חברות בנות, זה אומר שני דברים: רמת מורכבות גבוהה + הרבה C/VP שמחכים לדעת איך נסגר החודש מבחינת מספרים. נכון, קל לדעת בערך מה ה-ARR, אבל בשלב הזה של החברה כנראה שזה לא מספיק. ועוד לא דיברנו עם גורמים נוספים שמחכים למספרים (בורד, קרנות, רואי חשבון ועוד).

ויטמין או משכך כאבים? מעל 15 איש במחלקת כספים – משכך כאבים.

האם AI יכול לתת בוסט? כן, הרבה. בהתחלה בחישובים, כי לרוב מדובר בחישובים די פשוטים שחוזרים על עצמם, אחר כך כנראה שגם בניהול המשימות ומענה לשאלות של צרכני המידע.

קטגוריה 2: Accounting Automation

מה זה עושה? קודם כל, הולכים לפגוש חשב בחברה של 200+ עובדים, מראיינים אותו על כוס אמריקנו קר/חם בלנדוור, לוקחים רשימה של כל האקסלים הידניים שהוא מתחזק בשביל הסגירה החודשית ויוצאים לעבוד. חשודים מידיים: ליסינג (ASC 842), הכרה בהכנסה (ASC 606) ואיחודי חברות בנות. נשבע לכם שפעם ידעתי מה ההבדל בין ASC ל-IFRS. אוקיי, זה היה שקר.

למה זה נחמד? נשים בצד את השאלה האם באמת צריך את המוצרים האלה כשיש תהליכים מוגדרים היטב והמערכות נגישות ל-Power Query. נגיד שהברירה היא בין חישוב ידני ואוטומציה. אז נגיד ויש לכם 20+ חוזי ליסינג או הכרה מסובכת בהכנסה (כזו שה-ERP לא יכול להתמודד איתו) – אז כן, זה מאוד נחמד שיש כלי שיודע לקרוא חוזה ולפרש אותו מבחינה חשבונאית. כנ"ל לגבי איחודים, במיוחד כשלא כל החברות בקבוצה רצות על אותו ERP. ובל נשכח – תיעוד זה דבר חשוב כשיש תחלופה של חברי צוות.

שחקנים מובילים: שחקניות ERP במידה מסוימת, onestream (מוכרת 140 מיליון בשנה, גייסה 200 מיליון). Netgain גייסה לאחרונה מסאמיט.

טוענות לכתר: בשל הזנב הארוך של מקרי הקצה, יש הרבה. למשל:Trulion, Mayday, Lipfin, translucent, fathom, joiin. וגם Nominal עם אזכור שני ולא אחרון.

ויטמין או משכך כאבים? מאוד מאוד תלוי. בואו נגיד שהרף גבוה בשביל שזה יהיה משכך כאבים (עשרות חברות בנות/חוזי ליסינג/ימים של עבודה ידנית שאי אפשר לפתור עם PQ).

קטגוריה 3: הנהלת חשבונות אוטומטית

מה זה עושה? רושם פעולות יומן במקום רחל מהמשרד של חיים, רואה החשבון של האבא העצמאי שתמיד רציתם.

לפני שאני ממשיך, הבהרה קלה. תראו, יש המון תחומים משיקים של הקטגוריה הזו ושל הקטגוריה הבאה (ERP) כי בגדול ברגע שאתה יודע לרשום פעולות יומן זה אומר שבנית General Ledger, ומשם הדרך ל-ERP די קצרה (כמה workflows וסיימנו). הסיבה שאני מפריד ביניהם היא בעיקר בגלל שהמוצרים בקטגוריה הנוכחית מכוונים ל-SMB ובקטגוריה הבאה חולמים להחליף את NetSuite. וגם זה לא הכי מדויק, כי גם המוצרים של הנה"ה מכוונים ללהחליף את נטסוויט וחלקם כבר מחליפים את נטסוויט (אהמ, פיינלופ).

שחקנים מובילים: רואה חשבון בשר ודם שעובד עם Quickbooks.

טוענים לכתר: יש את החברה ההיא שגייסה מלייטספיד. פיינל משהו. לא זוכר כרגע. יש גם את Digits, Synder, Puzzle. זה מעניין לראות את אסטרטגיית ה-unbundling בפעולה כאן. חלק תוקפים קודם איקומרס וחלק תוקפים סטארטאפים וחברות צמיחה (מסיבות ברורות. לדעתי זו טעות, ארחיב בהזדמנות).

למה זה נחמד? דוחות כספיים בזמן אמת ומינימום טעויות בשבריר מהעלות.

ויטמין או משכך כאבים? כרגע ויטמין, אבל השוק יגיע לשם.

האם AI יכול לתת בוסט? כן ולא. כן במשימות ספציפיות כמו תיוג חשבונית או פענוח של הסכם הלוואה.

קטגוריה 4: ERP ("מה הבעיה פשוט נייצר ERP יותר טוב מנטסוויט וננצח")

מה זה עושה? מחליף את נטסוויט. נו, זה כמו פריוריטי רק באנגלית.

שחקנים מובילים: Oracle NetSuite, Sage, Quickbooks. כן כן, קוויקבוקס. תתפלאו איזה חברות ענק עדיין רצות עליהם. נטסוויט היא חלק מאורקל (נרכשה ב-2016 תמורת 9.3 מיליארד דולר) אבל עם הכנסות שנתיות של 3 מיליארד דולר מדובר על כמה עשרות מיליארדים שווי פעילות. אינטואיט, החברה האם של קוויקבוקס, נסחרת בשווי של 180 מיליארד דולר (יש גם מוצר קונסיומר) וסייג' נסחרת בשווי של 13 מיליארד דולר.

טוענות לכתר: Finaloop, Puzzle, Nominal, Campfire, Rillet, Light.

אמרתי שתהיה חפיפה עם הקטגוריה הקודמת… שווה לומר כמה מילים על אסטרטגיית החדירה. מוצרי ERP הם כנראה המוצרים עם אחוז הנטישה הנמוך ביותר שקיים, מסיבות ברורות. זה לא אומר שאין סיכוי לנצח incumbents, זה רק אומר שהסיכוי נמוך :) אז מה עושים? חלק כמו Rillet הולכים על Rip & Replace, כלומר הולכים על כל הקופה ומחליפים את מערכת הליבה. זה מכתיב ללכת על חברות צעירות שעדיין אין להם כלום ולקוות שהמוצר לא יפגר אחרי הצרכים ההולכים וגדלים של הלקוחות. אסטרטגיה שנייה היא Wrap & Trap – למצוא פיצ'רים פריפריאליים שלא מטופלים מספיק טוב על ידי מערכות הליבה, לבנות הרבה מהם, ולקוות שיום אחד תהיו בשלים להחליף את מערכת הליבה. קצת מה שחברות כרטיסי אשראי וירטואליים ניסו/מנסות לעשות לחברות הוותיקות כמו Coupa.

למה זה נחמד וכל השאר? כמו בקטגוריה הקודמת בגדול. אגב, Campfire גייסה מ-YC, ככל שזה מעיד על משהו.

קצת מצחיק שכתבתי הכי מעט על הקטגוריה עם ההסתברות הכי גבוהה להצמיח לפחות חברת ענק אחת. כתבתי מצחיק? התכוונתי לביזיון.

קטגוריה 5: Spreadsheets ("תוך שנה-שנתיים אנחנו מחליפים את אקסל כי יש לנו משיכה אוטומטית מ-Stripe")

מה זה עושה? מחליף את אקסל

שחקנים מובילים: Microsoft Excel, Google Sheets

טוענים לכתר: Rows, Equals (כמדומני Digits התחילו כתחליף אקסל ועשו פיבוט להנהלת חשבונות). במידה מסוימת AirTable/Monday/Notion גם מתחרים. בערך.

למה זה נחמד? כי spreadsheet שיודע למשוך נתונים עצמאית יכול להיות בסיס טוב ל-BI ו-FP&A ואחר כך טוב לא משנה האמת שאין לי מושג למה חשבו שזה רעיון טוב.

ויטמין או משכך כאבים? ויטמין במקרה הטוב.

האם AI יכול לתת בוסט? כן, והמון. למעשה, אם אצא טמבל בעוד 3 שנים זה יהיה בגלל שאני חושב על סוסים מהירים יותר וממש עכשיו יש כמה סטארטאפים שמפתחים מכוניות. א-ב-ל, הם צריכים להתגבר על שני incumbents שלא בדיוק נרדמו בשמירה, ומאחר ואני במחנה של sustainable innovation אני מהמר שלא הולך להיוולד סטארטאפ מנצח בקטגוריה הזו. למעשה, אני סבור שלא תהיה כזו קטגוריה: המוצרים הקיימים יעשו פיבוט למקומות בהם יש להם סיכוי או שיגוועו.

נ.ב – השקתי ניוזלטר

מרכז הכובד של הבלוג עבר לאחרונה לניוזלטר. מדי מספר שבועות אני שולח ליותר מ-1,000 מנויים ומנויות סיכום קצר של האירועים המעניינים שקרו בעולם הטק, פלוס פרשנות שלי. הירשמו כאן כדי לקבל אותו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *